Birželio 14 d. Lietuvos Respublikos Prezidento kanceliarijos Valstybės pažinimo centre pristatomos atnaujintos ekspozicijos „Atminties randai“ ir „Tapatybė“. Skirtingų sričių menininkai jų atnaujinimui pasitelkia išskirtines instaliacijas: nuo ledą imituojančios skulptūros ir nuotraukų, atspaustų ant medžio lapų, iki dirbtinio intelekto. Autorių meniniai sprendimai kvies lankytojus permąstyti praeities įvykius: didžiausias Lietuvos gyventojų tremtis, masines žydų žudynes ir šių skaudulių į atmintį įsirėžusius randus. Tapatybės nagrinėjimui lankytojai kviečiami išbandyti akies rainelę skenuojančią instaliaciją, kuri pateiks asmeninę charakterizaciją alternatyvios tapatybės kortelės forma.
Ekspozicijos „Atminties randai“ ir „Tapatybė“ po atsinaujinimo visuomenei pristatomos minint Gedulo ir Vilties dieną. Pasak ekspozicijų atnaujinimą koordinavusios Valstybės pažinimo centro edukatorės Emilijos Jasiulevičiūtės, tai diena, kuomet apie susikaupimą, atmintį, pagarbą ir mūsų identitetą kalbėti yra ypatingai aktualu.
„Ekspozicijos atnaujinamos simboliškai jautrią, tačiau labai svarbią dieną. Džiaugiamės, galėdami lankytojams pasiūlyti šiuolaikines meno raiškos priemones, kurios itin įtaigiai perteikia istorinius momentus, išgyvenimus, taip pat įgalina žvilgterti į save ir priimti savastį. Tai skirtingos, bet tuo pačiu ir daug atskaitos taškų tarpusavyje turinčios ekspozicijos“, – teigia E. Jasiulevičiūtė.
Pirmoji salė – „Atminties randai“ – nukelia į karo ir pokario metais vykdytą masinį gyventojų naikinimo laikotarpį. Čia šiuolaikiniai Lietuvos menininkai, pasitelkę skausmingų istorinių įvykių šaltinius, juos interpretuoja ir lankytojams apie tragišką laikmetį primena represijų nepatyrusios, tačiau kolektyvinės atminties ir jos įtrūkių paveiktos kartos balsu. Ekspozicijoje pristatomas menininkų Gintarės Valevičiūtės-Brazauskienės ir Antano Skučo kūrinys, įkvėptas tremtinės Dalios Grinkevičiūtės atsiminimų, nukelia į 1942–1943 m. žiemą Šiaurės poliariniame rate. Jam įprasminti salės epicentre įkurdinta ledo luitą imituojanti skulptūra. Čia pat ir kūrėjos Dovilės Dagienės kūrinys – Lietuvos žydų vaikų archyvinės fotografijos, kurias autorė atspaudė ant augalų lapų, pasitelkusi chlorofilo ir fotosintezės procesą. Šioje salėje eksponuojami kūriniai per menininkų žvilgsnį leidžia geriau įsijausti į ribines patirtis, įprasmina jas bei siūlo kolektyvinės, iš kartos į kartą perduodamos istorinės traumos įveikos kelius.
„Taptybės“ salėje pratęsiamas grafikės Eglės Kuckaitės kūrinio „Karalių pasaka“ leitmotyvas, kuriame autorė fiksuoja įvairių Lietuvą kūrusių tautybių – lietuvių, lenkų, žydų, gudų – indėlį į šalies ir savo identitetą. Šalia šio kūrinio savo vietą atranda nauja instaliacija, paremta dirbtiniu intelektu. Interaktyvus jaunos komandos (aut. Gytis Dovydaitis, Ignas Dovydaitis, Matas Gumbinas, Rūta Petrauskaitė) kūrinys „Pavadinti akis” kviečia naujai pažvelgti į save ir statyti visuomenes jungiančius bendrumo tiltus. Dirbtinis intelektas, skanuodamas lankytojų akies rainelę, pateiks nuolat kintančią, būtent jums sukurtą charakterizaciją alternatyvios tapatybės kortelės forma. Joje vietoj veido – rainelė, vietoj vardo – haiku. Tai leis lankytojams palyginti savo korteles su kitomis, atrasti poetinių tarpusavio panašumų ir peržengti biologinių apibrėžimų ribas. Anot autorių, ekspozicijoje pristatoma dirbtinio intelekto instaliacija – kol kas analogų pasaulyje neturintis išradimas.
Kviečiame apsilankyti!
Birželio 14-ąją Valstybės pažinimo centre vyks atvirų durų diena – registracija nereikalinaga.
Atsinaujinusias ekspozicijas bus galima apžiūrėti ir kitų apsilankymų metu ateityje.